7

cukup ke?

Posted by jackfred on Wednesday, April 14, 2010
Cukup ke?? Maen tengah-tengah bulan semua sudah settle.. lagi setengah? Macam mana? Macam mana mau idop ni.?

Padahal, gaji yang diberi pada aku, rasa kalau ikot perkiraan matematik, lebih dari cukup. Siap boleh buat menympan nak beli private boat lagi. Tapi, setakat aku kerja nih, tak pernah ada simpanan. Tak pernah la kalau dapat gaji seterusnya itu, gaji sebelum masih berbaki. Tak pernah.. takde.. tak pernah..

Azamnye, memang tak mudah la. Tiap-tiap kali dapat gaji. Mesti disertakan dengan azam untuk menyimpan. Nak buat lessen la, mak sibuk suruh kawen la, duit untuk adik-adik..

Tapi,.....

aku sedar.. azam tu singgah kejap jek. Sebab nafsu sudah halau dia awal-awal. Nafsu tu memang jadi tuan rumah dah. Azam tu memang tetamu setia lah dalam idop aku walau berkali-kali di nafikan nafsu nih...

Belanja member-member makan, maen futsal sampai lebam, karaoke sampai serak, makan makanan mahal-mahal yang pernah terliur. Itu belom kira keinginan nak beli gitar elektrik lagi. Dia punya membuak-buak..tiap-tiap kali dapat gaji.. harga gitar sebulan gaji tu pon aku sanggup.. pantang…Bugatti Veyron yang harga 3 juta tu aku rasa aku boleh beli dengan gaji aku seribu lebih ni..haaaiiiihh…..

Pantang ada duit.. tapi itulah kegembiraan aku… sesak tengah bulan tu, memang sudah menjadi kewajipan.. barulah lah rasa.. 'kalaulah aku tak beli mende tuh..tak beli ni dulu.. takda lah aku makan meggi sekarang nih.....tapi takpa, semalam aku sudah santap di cherating steak house, yang kosnya, boleh aku buat makan untuk 2 minggu seterusnya. ok what?? kurang-kurang, takdalah jaki sangat masuk kedai mahal..

Bila aku pikir sikit je lagi kedepan.. betullah orang cakap. Duit boleh cari. Kegembiraan bukan senang nak dapat. Bukan semua orang boleh bagi kita kegembiraan hidup nih...

Semuanya berlaku pada awal bulan.. awal bulan la titik tolak permulaan idup aku pada bulan berkenaan..

Kalau gaji riban-riban, sabtu, ahad kena kerja, nak tido bangun pukul 2 petang pon mustahil, buat apa???.. kalau hari minggu pon masih pening pasal kerja? Kalau gaji rib-rib ni, nak ajak berhibur pon payah………mmmm....

tak ngam lah..

Biar gaji sikit, duit tak pernah nak menyimpan, a.k.a tak pernah ada sampai hujung bulan,

Janji, aku suka dengan kaitan duit dengan hidop aku sekarang....

7 Comments


gua sokong lu...

dwet bole dcari...bahagia xbole dibeli...

(tp simpanla sket..jgnla boros sgt beb...apela lu...hahaa)


mmg bahagia tidak boleh dibeli...tetapi ketiadaan duit boleh mendatangkan rasa resah,gelisah,tensi dan sebagainya....

so bersederhana agar kebahagiaan bertahan lebih lama dr kepuasan yg sementara semata...

ewah!!

jack...jgn boros sgt....

smart people solve problem...wise people avoid it!!


aku bantah!hahahhaa...

ketiadaan duit xkan mendatangkan rasa resah,gelisah,tensi dan sebagainya....jikalau seseorang itu bersyukur,hehehee.....

(tp aku sokong jack kne buat simpanan,hahahaa..)


mr.bread...
kita mmg kena bersyukur...
tapi ayat anda lebeh kepada berpuas hati je dgn ape yg ade tanpa ade rase ingin maju....

maksud saya...bila takde duit nak bayar hutang...nak makan pon takde duit...idak ke kome resah gitu??

time dah takde duit baru nak pikir seme tuh dah terlambat...

so kna ade back up plan...

kesimpulannya...menyimpan...menabung...demi mengelakkan perkara2 yg boleh menyerabutkan minda...


ek?yeke?hehehee...

see...aku mmg xpandai nk express ape dalam palotak aku ni...haha~tp xdela smpai xmaju2,duk bwh tempurung...

tpkan,aku lebih terarah kepada...xyahla bgtau ek...rahsia,hehe...neway,

terpulang pada 'target' seseorang :)...

'setiap insan mempunyai cita-cita tinggi...dan ianya bergantung pada cara pemikiran seseorg itu mentafsirkan samada ianya tinggi atau tidak'...(aku translate ayat omputih)


weh!!!

taakmo gaadoh-gadoh..

betul.. 2,2 ada betulnya. pendapat tak salah. entri yang aku post ni pon sebab aku serabut duit takda.

kekunang.. good advise, nice one.. i'll figure it oout..

mr bread : haaa... ko ni la maksud aku dalam entri nih. aku tau pemikiran ko tak lari jauh dari aku pasal duit nih.. tapi, npehal wa turun kl lu diam jek?


hehehee...kite mmg skapal jack...

sori beb...lu bace ar entri gua "satu dan kosong"...tp xabeh lg...nnt gua abeskan.punca knp aku berdiam diri arituh...huuuu

Copyright © 2009 OPTIMISME All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.