1

korang ni memang la..

Posted by jackfred on Monday, September 28, 2009
Dari tadi, lirikan matanya asyik memerhatikan gelagat aku yang sedang merokok di luar halaman rumah dari tadi, 'barangkali aku separuh bogel agaknya'.teka ku di dalam hati.. kuhembuskan lagi asap rokokku kali kedua. Renungannya masih lagi menatap kemacho'an aku menghisap rokok. Duduknya tidak diam.. Resahnya seperti menunggu kawan yang sedang merompak kedai emas..

aku masih menikmati rokokku di pagi hari, ngam.. sebulan berpantang beb.. nikmat sekali.. fuhhh... datang lagi seorang kawannya. kehadirannya ibarat di kejar malaikat maut, mencari tempat berlindung.. dibisiknya sesuatu kepada telinga kawannya yang baru sahaja tiba itu. dia tekun mendengar sambil memandangku dengan getapan bibir..

aku seperti biasanya, dengan budak-budak mane boleh berlagak lemah. brader mestilah berlagak cool. tetiba, datang lagi segerombolan budak-budak entah datang dari celah mana pon aku tak tau. semuanya berkumpul di depan rumahku. aku mula rasa goyang. kali ni, cool gua terjejas. semua mata memandang ke arahku. memang tidak enak langsung pandangan mereka setelah berkumpul beramai-ramai.. sorang gua steady lagi..

kali ini, aku rasa laen macam. apahal laen macam je smart budak-budak hingusan ni. celake.. dengan tak semena-mena, aku sedut dalam dalam rokok terakhirku, sepantas kilat, aku melemparkan sisa rokok ku ke luar halaman rumah, aku kumpul semua tenaga yang aku ada, pecut!!!!! masuk ke dalam rumah. huru hara di buatnya..

phewww... selamat-selamat..

"assalamulaikum!!!!!!! assalamulaikum!!!!!!"
kedengaran suara-suara seram memberi salam di luar... dengan selamba, setelah aku sangat pasti, pintu rumah da dikunci, aku menjawab..

"waalaikumussalam!!! dik, tak yah raya la.. orang takde kat rumah ni!!!" hahaha.. gelakku sendirian.. kih kih kih.. padan muka.. hahaha..

"kami bukan nak beraya sangat pon, nak duit raya je, takkan takde? rumah orang laen semua bagi. abang je kedekut!!!!!".. teriakan anak-anak singa masih berkumandang di luar rumahku secara runcit-runcitan.

'adohh...'. aku terdiam. masih menyuruk di balik pintu rumah. keadaan hening seketika. "mane ade duit, serbuk kuih raya ada la." bisikku di dalam hati. cane ni?.. argghh... buat bodo je la.. kalau aku diam, mesti diorang blah punya.. heh.. taktik mengelak salesman tu beb. nenek wa ajar.. apahal?

"yeasss!!!! arap-arap diorang da blah.." harap tekaan ku kali ini, benar belaka..baru je aku nak mengitai mereka di bucu tingkap...

PELEPOW!!!!!!..

HAHAHA!!!!!!! padan muka kedekut!!!!!... jerit mereka kegirangan..lagak mereka ibarat telah berjaya meletupkan sebuah lagi J. W. Marriot di Indonesia.

bedebah punya budak...

p/s : ni lah budak-budak zaman sekarang, tak dapat duit raya, baling mercun bola ke dalam rumah orang. sebuah lagi harga kemodenan yang perlu di bayar oleh orang macam aku..

1 Comments

Copyright © 2009 OPTIMISME All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.