6

Rumah Baru Hery..

Posted by jackfred on Monday, October 12, 2009
Hery baru sahaja memiliki rumah baru. Seharian dia bertungkus lumus membersihkan rumah barunya itu. semangatnya mencuci rumah kali ini luar biasa. kerana kebiasaannya, dia memang selalu tiada di rumah bila orang lain mengemas.
bukan melarikan diri, tapi memang selalu bernasib baik.

kali ini, kerajinan Hery tidak dapat di nafikan lagi. dia memang betul-betul penat. dari petang sampai malam, asik mengaduh penat, lenguh, pening-pening kepala, loya nak muntah-muntah dan merasa ada objek menendang di dalam perutnya.

malam menjelma. aku dan Thom yang baru sahaja tiba di rumah dari kuala Lumpur, kesian melihat Hery kepenatan di atas sofa keras, berkain tuala sambil menonton tv, kami bertanyakan khabar.. kenapa Weh??.. soal Thom.. Hery mengadu lagi kepenatannya.setelah melihat Hery betul-betul penat, aku dan Thom membuat keputusan ingin menolong Hery menyiapkan rumah bakal pengantin tersebut malam ini juga. rumah barunya itu, tidak lah jauh dengan rumah bujang yang di mana kami menetap sekarang, hanya 240 kilometer. sayur jek.. Bak kata Thom.

setelah siap mandi-mandi, makan-makan, lalu kami terus shoot ke rumah baru Hery. aku, nak kata penat tu takdalah, sebab malam ni juga, aku harus melakukan kerja overtime di ofis. alang- alang overtime, apalah salahnya kalau aku dan Thom meluangkan masa membanting tulang empat kerat membantu Hery menyiapkan rumah beliau. Thom nampak bersungguh kali ini.

sesampai je di rumah, tetiba rase penat. nak dijadikan syarat, masukla sekejap, melihat latar belakang rumah baru Hery.tak sampai seminit, Thom, lepak sap kok kat luar jom..' pelawa ku setelah mellihat Thom pon dah macam da lemau. Sesambil menghisap rokok di luar, kami bercerita tentang kelebihan dan kekurangan kereta proton gen 2 milik jiran sebelah rumah Hery. 'pung pang, pung pang..'.. Kedengaran Hery sedang membasuh bilik air. Kasar bunyinya.. Kesian plak, tak ngam plak rase ni... tapi, aku capai lagi sebatang rokok, kali ini, Thom bukak cerita pasal pengalaman di sapa anjing ketika bersama Jhon di RTM kuantan.. layan..

Setelah merasakan paru- paru semakin mengamuk di dalam dada ini, aku mengambil keputusan untuk berhenti menyiksanya lalu kembali kedalam rumah baru Hery dengan niat ingin membantunya. Kelihatan Hery sedang memasukkan besi-besi kedalam kepala langsir. yeke orang panggil kepala langsir. entah..

Cukup ke besi ni? soalku kepada Hery dengan niat, mewujudkan komunikasi kerana, muka Hery hampir 78% berubah. tanpa sebarang jawapan lalu, aku mengerti maksudnya. aku capai sehelai langsir, lalu melakukan perkara yang sama seperti yang sedang Hery lakukan.

Sedang aku asyik memasukkan besi ke dalam ruang yang telah di sediakan di kepala langsir tersebut, terlintas sesuatu dalam kepalaku, camni ke semangat orang nak kawen??..

tiba-tiba, dengan tak semena-mena, aku dapat merasa kebahagian yang sedang Hery rasakan ketika itu..

alangkah bahagianya kalau ini rumah aku,
aku yang nak kawen tak lama lagi..
dan bakal menikmati kebahagian berkahwin seperti mana bakal Hery lalui nanti di dalam rumah yang sedang aku sendiri siapkan ini...

tetibe..

ko ni apahal jack? sergah thom..

aku : apahal apa?..

Thom : apahal apa.. lu tersengih sorang-sorang apahal?

Aku : haisshhh!!!!! mana ada.. lu gila apa? ..nafi aku..

takkan gua nak cakap kat dia yang gua dah terberangan.. cilakak!!.. macam mana gua boleh tak perasan gua tersenyum ni.. aduh....

6 Comments


ewah..berangan nak kawen ye kau....tak senunoh...


wahai en anept... tk kesian ke kt paru2 tu.. aiya... suka btol seksa bende2 yg tk bersalah ni... plizz kurangkan seksaan anda itu...hahaa... :P


hehehe.. permintaan anda akan di pertimbangkan andai ada orang nak masuk meminang saya..


ewahhh...ayat mcm anak dara seyh...


hahaha.. weh.. mestila lah dara.. suci murini lagi ni.. bak sutera.. hhahaha..


hahaahaha..ye ke suci murni bak sutera?bleh caye ke nie?ko dah mula berangan..takpe2, berangan tue permulaan tuk realiti..insyaallah.hehehe

Copyright © 2009 OPTIMISME All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.