4

puteri pokok kabus

Posted by jackfred on Thursday, July 16, 2009

Jam menunjukkan pukul 7 petang.. suasana di kampungku pada tika itu sangat hening.. hanye ditemani

Bunyi unggas dan cengkerik. Hari mula menampakkan kegelapan. Cahaya matahari hilang dalam samar kegelapan hutan di sekelilingnya…

Aku baru sahaja pulang dari mengikut ayah saudaraku pergi mencari madu lebah jauh ke dalam pelosok hutan yg sangat tebal di kampong nnek ku. Ketika itu umurku tidaklah begitu matang untuk tau ape itu erti ketakutan.. semuanya Nampak biasa bagiku.. setelah mengalami pengalaman yan padaku sangat menyeronokkkan, tibalah masanya untuk kami sekumpulan pulang, kerana hari telah menjelang senja….

Setibanya aku di rumah arwah datuk aku, tempatnye perkumpulan sekian saudara maraku… aku di nasihatkan bapa saudaraku supaya membasuh kakiku sebelum menjejakkan kaki ke dalam rumah terlebih dahulu.. lokasi umah datuk aku merupakan lokasi terbaek bagi mengambarkkan kampong yang sempurna…. di hadapannya ade sungai, di kelililngi hutan2…. kebun dan macam2 lagi lah……

Rumah jiran seterusnye adalah 500 meter dari lokasi rumah nnek ku..

Sepertinya, aku tidak merasa keanehanya…..kerana sebelum sebelum ini pon, begitulah pesanannya kepada kanak2 yang berumur sebayaku takkala senja menjelma….aku harus membasuhkan kaki terlebih dahulu sebelum naek ke rumah…

Tiadalah yang aneh pada senja itu.. semuanya seperti biasa.. sehinggallah……

“Aaannnneeeepppppp……….”

Aku terdengar suara memanggilku…. Mendayu…..….Tetapi suara itu masih kabur… sumbernye, kuat dapat aku rasekan… ianya datang dari arah tebing sungai berhadapan dengan tempat aku membasuh kaki ku tadi… kau masih membasuh kaki kaki ku yang aku rase da macma terkaku pon ade..

Aku masih mencari kelibat dari mana datangnye suara memanggil itu…

“Aaaaannnnnneeepppppp…….”

Kali ini jelas…..suara itu milik seorang perempuan…. Sumbernya telah dikenal pasti.…. aku yakin suara itu datang dari arah tebing sungai tersebut, dan lebih specific, suara dari arah pokok kabus kepunyaan arwah datuk aku…. pokoknye sebesar 5 pemeluk manusia…. besar dan tinggi dan horror…. Di tanam arwah datukku bagi mendapatkan kabus untuk membuat bantal bagi tujuan perniagaannye…

Cepat basuh kaki nep!!!

Gesa bapa saudaraku….. aku tidak lah merasa takut…. Tapi penuh dengan perasaaan qurious??......

Cepat aku kate!!!! Sergah bapa saudaraku…..

kali ini die memegang bahu di sebelah kananku…..

aku yakin, die tau ape yang berlaku….

Setelah selesai membasuh kakiku, suara itu masih mendayu…. Tapi semakin jauh dan menghilang….. bahuku masih di pegang erat bapa saudaraku…

Sepanjang perjalanan menuju ke tangga rumah, ayah saudaraku tidak henti2 membaca ape tah.. aku pon tak tau…aku masih bingung dengan ape yang terjadi…..

Setibanya di atas rumah, ayah sedaraku memanggil abangnye…

“Lan, cube ko tengok budak ni…. Aku takut die kene sampok je tadi…. Ade mende memanggil2 die sebelum naek kerumah ni tadi”… nyata ayah DE aku kepada abangnye dalam keadaan ketakutan…

“Apahal pulak??? Aku ok jek!!! Rileks la…. mane ade sampok2 nih….” Hehe.. dalam ati la.. kat luar hati takut gak nih….

Lan @ AYAH LONG aku, segera membace ayat al quran kot… tapi xtau which part of it, bace, kemudian meniupkannye ke dalam sebiji gelas berisi air…. Kemudian, dia menyapukan iar tersebut keseluruh mukaku…..

Wargghhh!!!......SEJUK!!!!!! …….

Aku nak bitau die, aku xde pape… tapi nanti jatuh lak kredibiliti die sebagai ustaz yang pakar merawat penyakit halus nih….. da la waktu tu, aku di keliling oleh saudara maraku, termasuk family aku yang kesemuanye bermuke cemas….

Akhirnye aku bersuare.. “mmm.. xde papela la ayah long… anep da ok… tadi je rase cam bengong2 cikit.”…...

Tapi betul…..sewaktu namaku di panggil……terase seperti dipukau oleh kemerduan dan kesyahduan suare yang mendayu itu…

Akhirnye semua keadaan kembali pulih…. Aku kemudiannye bersiap2 untuk mandi dan makan…. Waktu paling di tunggu2 bile balik kampong.. makan beramai2….. syiokkk….

Malam berlalu dengan gelak tawa ayah2 dan mak2 sedaraku…. Happy…

Sehingga kini, aku masih tidak mengetahui, siapakah gerangan yang bersuara merdu dan mendayu2 itu..

Adekah Dato Siti ataupon Sammy Cheng???...... arghhh…. Arap2 cun…


4 Comments


xkan ayu kot?
ah...aku rasa syikin kot...hahaha


aduh.. syikin mane lak ni?? ayu?? xbest la.. die anak orang kaye.. aku miskin.. xcool..


ala,xknal ke?
syiKHINZIR...hahaha


gua masa kat perak ada awen cun ajak kawin wooo...

mau mtk gua imamkan dia n family subuh kat surau..




nasib baik ada ciko..

Copyright © 2009 OPTIMISME All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.