0

sekelip mata

Posted by jackfred on Monday, August 24, 2009
hanya tinggal 5 minit dari tiupan wisel penamat. kedudukan masih terikat 1-1. ini adalah moment bagi karier bola sepakku. Akan aku mempergunakan setiap saat yang tinggal ini sebagai penyerang harapan sekolah.

' anep, harapan adalah terletak di kaki kamu'..

ujar cikgu Iqbal sambil menepuk-nepuk bahuku tanda memberi harapan. gol ala-ala ole gunnar solkjaer terbayang di dalam kepalaku. pesanannya terngiang-ngiang di dalam kepalaku. Ini adalah final yang aku idam-idamkan sepanjang karierku sebagai pemain bola sepak amatur.

SMKST kembali merampas bola dari pasukan lawan. kami bertarung di medan pertempuran sekolah yang serba asing. dari segi padang, awek-awek sorak, pengkritik-pengkritik sumbang di luar padang, tiang gol... semuanya serba asing. Cuma tinggal semangat menjaringkan gol yang membuak-buak je yang sama.

Lan, Center fowardku, membuat larian bersama bolanya di sebelah kanan padang. sekilas aku menghidu peluang. aku menunjukkan isyarat kepada Lan supaya menghantar bola
melepasi perangkap offside pertahanan lawan. Lan yang sejak dari lahir menyepak bola denganku, sudah masak dengan hantaran yang bagaimana perlu di hantar kepadaku. hantaran ibarat David Beckham di hantar lan tepat kearah yang aku inginkan. aku seperti pembunuh upahan yang dahagakan otak bersepai, menyelinap sepantas kilat kearah bola thru pass yang di hantar Lan. setibanya bola di kakiku, di luar kotak penalti,aku melihat ruang yang aku ada untuk melepaskan rembatan.

'SHOOT ANEP!!!!!'.. jerit rakan seperjuangan, awek-awek diluar padang, dan paling aku dengar, suara cikgu iqbal.

'SHOOT!!!!'..

angle telah dikenal pasti. target locked!! saappp!!!.. satu rembatan drive padu aku lepaskan. bagaikan peluru sniper 50mm caliber, sepantas itu perginya bola rembatanku. aku menanti penuh debar bola rembatanku menerjah jaring. ibarat menanti peluru sniperku mengenai sasaran secara slow motion,... dup,dap,dup,dap jantungku berdegup kencang. aku terpaku kaku menanti peluruku mengenai sasaran..

GOLL!!!!! jerit mereka di dalam dan di luar padang. tetapi aku tetap tidak berpuas hati.. PANGG!!!! sasaran terpesong sedikit. bolaku mengenai palang. pasukan-pasukan sorak di luar padang yang menyangka, itulah gol kemenangan berkeluh kembali.. AHHHH!!!!!..

sepakan gol di ambil pihahk lawan. bola di tendang melulu. singgah di kaki pencipta seranganku. sepantas itu Lan mencari kelibatku. Aku menjangkakan serangan bertali arus akan terus berlaku hingga ke wisel penamat dari pasukanku. Pasti akan ada hasil.
pasti...

Sekali lagi hantaran dicipta Lan. aku terlepas lagi dari perangkap offside pihak lawan, bola dihantar benar-benar di depan gol di dalam kotak penalti. hanya seorang pertahanan lembap pihak lawan perlu aku tewaskan.sepantas itu aku membuat keputusan!! flying header adalah jawapan kepada hantaran ini.. aku menyelinap di sebalik susuk tinggi pertahanan tersebut,

aku mengambil sedikit ruang untuk melakukan tandukan terbang terhebat di abad ini.. saapp!!!!!!!!... badanku aku layangkan..

kali ini keputusan aku untuk membuat tandukan terbang, tepat!! aku melayangkan kepalaku kepada bola tersebut. NGAM!! BUKK!!....

GOLLL!!!!.. sekali lagi selepas bunyi Gol itu disusuli dengan keluhan ARGHH!!!!...

bola tandukanku singgah di muka penjaga gol pihak lawan. damn...

bola muntah tersebut, hinggap di kaki pertahanan lawan. CLEAR!!! jerit coach mereka di luar padang.. hanya dengan satu clearance, bola hinggap di kaki penyerang pihak lawan.

tiba-tiba, aku ternampak kelibat malaikat maut.. 'abis, mati..abis kali ni..jahanam..' semasa serangan bertali arus yang aku dan Lan lakukan tadi, semua pemain pasukanku off position.. ruangan pertahanan kosong. di mana penjaga golku??

dengan hanya satu sepakan lambung yang paling tak style langsung bagi aku sepanjang karier aku sebagai pemain bola..

GOLL!!!!

sekelip mata, aku sendiri rebah tanpa aku sedar.. it's over now.. gol dikira. kedudukan menjadi 2-1. sisa-sisa perjuangan hancur bersama penyesalan penjaga golku. pritt!!!pritt!!pritt!!!!!!!!! satu bunyi yang paling aku takut, berbunyi jua. rahmat, aku tidak pernah menyalahkan kau. bola itu bulat. inilah team paling hebat pernah aku ada.

SMKST Under 15 tahun 1998. the best team ever. in memory

0 Comments

Copyright © 2009 OPTIMISME All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.