7

happy mother's day.... love u mak....

Posted by jackfred on Sunday, May 10, 2009

7hb March 1996

Jam menunjukkan pukul 7:30 senja…. aku bersiap-siap diri untuk pergi ke kelas tuisyenku yang stat pada pukul 8....aku mengambil UPSR tahun ni…. mak da bersiap dengan uniformnya nurse’nya untuk ke hospital,… mak kerja shift malam arini… Ina, adikku masih menonton TV rancangan kartun kegemarannya…

Setelah bersiap, aku gegas mendapatkan basikal terhebatku…. Mak, pulak bergegas mendapatkan ayah aku yang telah bersedia di atas motosikalnya menunggu mak untuk memboncengnya… ayahku aku panggil ba’… seperti biase, ba’ akan menghantar emak pergi ke hospital…. Tabik kepada ba’…. Sorang ayah yang sangat bertanggungjawab untuk familynya…. Love u ba’…..

Entah kenape, malam tu, aku tunggu mak ngn ba’ jalan dulu…. Biasenye aku xpeduli semua tuh… ape yang lebih penting adalah kawan2ku yang menungguku di tempat tuisyen….. bersiap untuk berlumba basikal…

“ ina… jgn lupe siram pokok bunge mak ni…” anep… belajar rajin2.. jgn asik main je.,UPSR da dekat nih...” jerit mak lantang..sebab suarenye ditenggelami bising bunyi moto ba’….. padahal aku kat belakang diorang jek.. xpela….. baek mak…. LOVE YOU MAK!!!!!!!!!!.... dalam hatiku.....

ina adelah adik perempuan sulung aku… comel.. ..sorang lagi tila… adik perempuan bongsu…tila mmg da mak tinggalkan kat rumah makcik Ani da sebelum mak pegi keje, sampai la ba’ balik dari anta mak…

malam tu aku rase mak sangat cantik.... senyumannye menenangkan ku…. Die mmg selalu pesan kat ina suh siram pokok kesayangan die tuh…. Padahal tiap2 hari die siram sendiri.……

Arap2 die x tau aku penah spray pokok die gune ridsect…. Kes aku bengang ngn belalang kunyit yang aku xdapat2 nak tangkap dulu, hinggap kat pokok die time tuh.. huh….

Ina akan pergi mengaji di rumah orang sebelah.. rumah makcik Ani… die akan stay umah tu sampai ayah balik…. Makcik Ani bukan orang asing… da macam satu keluarga besar da orang2 keliling taman aku tuh…

Ba’ and mak pon gerak…. Aku susuli di belakang…. Sampai di satu simpang, kami masing2 mengambil haluan masing2…. Aku memecut laju trus ke kawanan kawan2ku…. Ba’ n mak hilang dalam samar2 senja…

Malam ni, aku xnak berlumba…xde mood…. rupenye, diorang pon malas nak berlumbe… kes ade sorang member aku, salah sorang pelumba gak, kantoi ngn bapak die… jadi, kitorang trus ke pusat tuisyen….

Hampir 15 minit aku duduk dalam pusat tuisyen tu,sambil2 melayan cikgu Hatta yang asik bertanyakan latihannye…….
tibe2…. GEDEGANG!!!!!!!!!

Pintu bilik tuisyen aku di sentap sesorang dengan ganasnye…..
Aku kenal mamat tu…. Name die Muzzafar…kawan aku… die rakan sekolahku… dalam keadaan termengah2… die mencari seseorang…..

Anep mane?? …..

Sepantas kilat, aku menjawab… apehal?......Aku da cuak da time tuh..… dalam kepale aku, mesti ade orang nak ajak gaduh ni….
Anepp… mak ko jatuh longkang……

ZAAAAPPPPP!!!!!!!!!!!..... aku seperti dipukul satu pukulan yang maha kuat…… aku terkejut……

JATUH LONGKANG???

Aku masih di kelilingi akal yang x centre…. Nape tetibe jatuh longkang lak… bunyinye kelakar….

Kawan2 setuisyen aku tergelak bile dengar mak aku jatuh dalam longkang..…. tanpa cakap banyak, Muz menarik tangan aku….

Cepat nep.. jom ikut aku….

Cikgu tuisyen terdiam terpaku…. hanya mampu melihat aku keluar begitu sahaja dari kelasnye…. Ade 2 or 3 orang kawan baikku mengikut di belakang… cikgu tuisyenku memberi arahan supaya mereka jangan keluar… tapi aku da xkesahkan mereka time tuh….

Aku capai basikal hebatku…. Aku mengayuh mengikut Muz ke tempat kejadian…. Hanya die tau dimane tempat kejadian… kayuhannya laju…. Tapi x selaju aku…. Aku jaguh di taman perumahan itu…

Setelah hamper 3 minit aku berkayuh….. . aku mula Nampak kelibat orang yang ramai di tengah2 jalan ….. memang di sebelah bahu jalan itu ade satu longkang besar….. longkang yang memisahkan jalan dan loji kumbahan…..

Sebelum sampai ke tempat yang dikerumuni orang ramai tu, aku melihat lihat ke dalam longkang….. naseb bek mak xde kat dalam longkang tuh….. Muz menuju kearah orang ramai tuh…..

Jantung aku mule bergetap dengan sangat laju….. ya allah…. Mintak2 la mak aku x ape2……
sesampai je kat orang ramai tuh…… aku xnampak ape yang di kerumuni mereka…. Cume Nampak sebiji pajero Mitsubishi kaler silver gelap!!!! Kat tengah2 jalan tu… Sampai sekarang aku ngat lagi.....

Sesampai je kat tempat tu… muz tanpa membrekkan basikalnye, terus melempar basikalnye ketepi…. Dengan bergayenye Muz menyuruh semua orang ketepi…. Ketepi2…. Bagi laluan.. anak die ade kat cini…..semua orang membuka laluan….. dengan perlahan aku……………aku…………aku…………….

Aku Nampak kelibat motor Yamaha kapcai bewarna biru terbaring di atas jalan…….
Ya allah…. Ape ni

aku berdoa lagi…. Mintak2, bukan motor ba’….. NO plat blakang da xde…aku lege…. bukan moto ba’…… condition motor tu teruk…. Remuk di bahagian hadapan…..terukk….. mmg obviousnye telah berlanggar dengan Pajero yang didepannya itu..…..

aku tidak mengenali sesiapa di situ…. Aku masih sibuk mencari2 bukti yang motor tu bukan kepunyaan ayahku….
Aku mencari2 juga kelibat mak or ba’ kat citu…. aku xjumpe….. hati aku da lege sedikit..…. Harap2 bukan ibubapaku yang terlibat dengan kecelakaan ini……

tetibe…..

aku terpandang kepada sesuatu mende yg sangat familiar pada aku…………..

Botol air mak…..

aku kenal sangat botol air mak tu…..mmg aku kenal…… sebab, aku selalu minum air mak, bile balik skolah,minum dekat wad 8..... wad mak aku.... klu mak keje shift pagi….

aku tersentak……..

YA ALLAH…. MAKK!!!!!…… aku menjerit sekuat2 ati aku….. aku cube berlari menembusi tembok orang yang ramai mengerumuni itu…..

Aku cube membuka langkah…….. bukkk….. aku rebah…..

akhirnya aku rebah kebumi…. Aku xberdaye….. aku nak ke hospital….. aku nak mak…. Aku nak mak aku…….aku da dapat agak di mane ibu aku berade skang… hospital tu, every single part of the hospital tu aku da tau… tempat permainan aku sejak dari kecil lagi….

Tetiba kelibat seorang perempuan beruniform nurse, berlari mendapatkan aku…..Aunty Fauziah,.. rakan skerja ibuku….

Sambil menangis, die berlari mendapatkan aku…. Ikut aunty nept…. Aunty tau mak kat mane…. aunty Fauziah tak henti2 menagis…… die mengusung aku ke dalam keretanya….. di dalam kereta, aku xhenti2 tanye aunty Fauziah….. mak ok ke aunty?? Aunty mak ok ke??.......
Ape yang aku dengar jawapan darinya adalah tangisannya teresak2….

Mak ok nept… mak xde pape…kite pegi tengok mak yee…. Katenye berselang dengan tangisan…..

Jarak hospital dengan taman perumahanku, tersangat dekat… hanya memerlukan 5 minit, sudah boleh jejak ke HOSPITAL MENTAKAB, PAHANG, dari kawasan perumahanku….

Sesampai di hospital, aunty Fauziah memberhentikan kereta di luar wad kecemasan…… aku bergegas keluar…. Di luar wad kecemasan itu, kelihatan sekumpulan manusia berpakaian serba putih memenuhi ruang di depan wad kecemasan itu…. Kesemua mereka adalah rakan2 sekerja ibuku…. Aku cukup kenal dengan mereka….. mereka semua kelihatan cemas dan sugul memandangku..…

Aku semakin yakin, di dalam bilik tu adalah ibuku….

Aku berlari sekuat hati menerjah ke dalam bilik kecemasan itu….
Sesampai je depan pintu wad itu, kawan2 mak aku semua menjerit…

ANEP!!!!!! JANGAN MASUK!!!!! XBOLEH!!!!…..
mereka menghalangku…

skali lagi aunty fauziah bergegas mendapatkan aku….. dipeluknya aku sekuat hatinye, supaya aku tidak menerjah ke dalam dan melepaskan diri……

Aku xkire, aku nak masuk ke dalam bilik tu, aku nak jumpe MAK!!!!!!!!!!! Jerit aku pada makcik fauziah….

Aku cube untuk melepaskan diri… akhirnya berjaya… aku berjaya membuat aunty fauziah terjatuh…. Aku terlepas dari pelukannya, lalu ku menolak pintu bilik kecemasan itu sekuat hati………..

lalu……………….

Semua di dalam bilik itu memandang ke arahku…..aku ternampak sesusuk tubuh terkujur di atas katil yang sedang dikerumuni itu…..

badan itu masih lengkap beruniform putih,tetapi dipenuhi dengan kepekatan,kelikatan darah merah………..

Ya allah……… MAKKKKK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!....

aku berlari mendapatkan emak….

Aku memeluknya…..

nurse2 sekeliling menarikku……

aku semakin lemah….. selemah lemahnye……. pelukanku terlepas....

Mak ok anep, mak ok….. kite kuar dulu ye…..

kate salah sorang nurse yang sedah merawat ibuku….

Kemudian die mendukung aku keluar…..

aku dibawa aunty Emah ke wad ortopedik….. kate aunty, ba’ ade di sane……
Aku da xmampu berkate ape2…… hanya didukung ke tempat ayahku dirawat….

Sesampai di situ, kelihatan ba’ sedang duduk di atas kerusi roda….. keadaan ba’ teruk….. mukenye calar balar….. berkaen pelikat….

Aku terus berlari mendapatkannya….
Ba’…. Mak kenape???..... sambil ,mengusap kepalaku, ba’ cube menenangkan aku…
mak ok.. mak x ape2… mak luke cikit je…… ba’ accident tadi….

Aku xtau kepale aku kat mane time… segala percakapan ayahku seperti angin yang berhembus lalu….
Aku trus mendakap ayahku….


Aku mule rase kekosongan….. aku langsung tidak di benarkan lagi masuk kedalam bilik kecemasan tu….

Hamper 3 jam di hospital, Aunty Emah memberitahuku….

Mak da stable…. Mak kat ICU skang….. mak pesan suruh bawak anep balik kerumah…..kite balik ye…aunty anta….. aku da xtau nak pikir ape….. aku ikot je…..

ba’ menyuruhku balik, die tinggal di hospital menjaga ibuku…..

kosong…..

8hb March 1996
6:30 pagi...

Aku tersedar dari kekosonganku…..aku tido di rumah makcik Ani…
ape yang kluar dari kepalaku first2 aku bangun adelah mak...

pagi yang gelap itu, kuredah dengan basikal adikku…. Menuju ke hospital…..

sampai2 je di hospital, kedatanganku di sambut rakan2 ibuku…saudara maraku…. Mereka tersenyum… mak ade kat dalam…. Tapi mak tido… jgn ganggu….. masuklah….

Kata Ayah Ngah aku…..
Ayah Ngah Aku adelah adik tunggal ibuku…. Mereka hanye 2 beradik…..

Sesampai je di dalam…. Kepale mak berbalut kain putih…. Kepalennye tercedera teruk barangkali…. tekaan ku....

Kata ayahku, kepala mak cedera teruk…..

aku da x kisah time tu….. janji mak ade lagi…….

Mak tertido…. Aku tidak mahu menganggunye….. trus mendapatkan kakinye…. Aku ingin memeluk badannya, tetapi, abangku melarang….. katanye badan mak sakit……xboleh peluk…… aku ingin juga memeluknya…..

AKu peluk kaki ibuku selame aku terdaye…. Kaki mak sejuk……

lalu nenek sedaraku masuk melawat… sejuk kan kaki mak?? Bertanya kepadaku…

aku hanya mengangguk…… boleh nenek nak pegang kaki mak??..... aku membiarkannye….. seharian aku di hospital…. Mak tak bangun2….. xpela… mak sakit… biar mak tido…..

Aku terdengar perbualan orang2 di luar.. ..mak koma…. Aku xtahu koma tu ape..… aku cume xnak mak diganggu…. Biar mak tido….

Aku di minta pulang oleh ayahku…. Aku ikut sahaja….. perasaanku, masih kosong….. aku hanye nak mak.. itu je yang aku tau…….hatiku lege…. Mak masih hidup…….

Aku di bawa pulang oleh ayah sedaraku, di hantar kerumah jiranku.…Rumah makcik Ani.. die sukarela menjaga kami adik beradik……..

malam menjelma, lalu aku pon tertido…..

9hb March 1996,
9:30 A.M… keesokan harinya…

Talipon di rumah Makcik Ani, bordering…. Di angkat Makcik Ani bergegas…. Aku tido di ruang tamu bersama anaknya, juga kawanku…… aku pon mula berdebar… harap2 bukan pihak hospital…

Hello??,….. yaa…… ………………………….…..YA ALLAH!!!......
bibir Makcik Ani terkumat kamit membacakan sesuatu…..

perlahan2, die terduduk memandangku yang baru tersedar dari tido……. Sambil menangis, die terus mendapatkan aku lalu mendakapku erat…..

Dalam nada yang tenggelam dan teresak2…..

Anep,mak dah xde…….

Aku terase jangtungku direntap!!!!!!!!! Di gengam!!! Di hiris…… sakit sangat….sangat pedih……. Pedih….

aku enggan merasekan ibu telah tiada…. Aku masih anggap, orang yang menelepon tu, tersalah orang…. Bukan ibuku….. mak masih ade….. mak x mati…. Semalam mak elok jek…. Aku nak pegi hospital….. aku nak pegi tengok emak….. aku nak pegi tengok emak…. Aku nak pegi tengok emak!!!!!!!!!!! Jgn halang aku….

Seluruh isi rumah telah dihiasi tangisan….. anak2 makcik Ani,yang da besar…. Kak Long, Kak Ngah, Abg De, semuanye da menangis….. AKU x PERCAYE!!!!!!!! Aku x percaye.. mak tak mati lagi!!!!! Kenapa ngn korang semua ni???...........

Akhirnye, jatuh jua airmataku tanpa aku sedar…. Mak da xde……

3 ari, 3malam aku menangisi atas pemergian mak tersayangku…..

Mak akhirnye menghebuskan nafas terakhirnye pada 9:20 A.M pada hari selasa, 1996…
Setelah beliau koma 2 hari di Hospital…….

Pada tenghari tu juge, jenazah mak dibawa balik ke kampong…. Ba’ kate, mak nak ditanam di kubor sebelah arwah emaknye…..aku akur dengan segale keputusan….

Aku akur…. Segalanya berlaku dengan sekelip mata…..

Pedih,sakit, sunyi…… tanpa kasih sayangnye…..
Sayangilah ibu anda….. sebelum kehilangannya……

Al-fatihah mak…
U will always in my mind n my heart…

HAPPY MOTHER’S DAY
DALAM INGATAN

NORAINI BINTI ABDUL MANAN
(1949-1996)


7 Comments

phosphorescent beetle says:

weh...u expressed ur feeling well friend...keep up a good work...the best among all so far...sgt menyentuh perasaan...precious writing for mother's day...


serius??... tq.. aku menulis ngn airmata tu.. rindu yang teramat sangat!!!... wish to hug her now n ever..


fred,kte x tau camne sedih n pedih nye ngn ketiadaan ibu yg tercinta...
tp kte tau mesti sgt terseksa kn...
kte x tau nk comment camne...
tp awk bacalah yasin n sentiasa doakan kebahagiaan die di sane...
jd la ank yg soleh agr dpt bantu die kat sane....
doa ank yg soleh dpt membahagiakan die...
i'allah...
semoga rohnye dicucuri rahmat...
al-fatihah...


anep...

Thanks sbb share dis lovely story yg sgt memberi makna... sgt menyentuh perasaan...
Thanks for making us remember our Moms...

awk byk2 bersabar k.. semua yg terjadi ada hikmahnya...

yg penting ibu anep sentiasa dihati dan bykkn sedekah ayat2 suci Al-Quran...

Your mom is very lucky to have a son like you.
All the best to you!


thank frens.. insyallah... sayangilah ibu2, dan mak2 korang... xde yg lebih bermakne dari kasih sayang mereka... percayelah.. sekali ilang, ilang
segala galanye..


i cried when i first read about this..i dunno u but i could picture vividly how hurt u must be at that time..the thot of losing ur mom forever..is just plain unbearable..


betul kata org...walaupun kita masih kanak-kanak...kita masih mampu merakam setiap detik perit dan manis dalam hidup kita dan semua tu xkn pernah kita lupa sehingga kita dewasa...setiap apisod akan selalu bermain di fikiran...awak sangat tabah...sangat sangat...sy sntiasa doakan y terbaik untuk awk...amin...

al fatihah untuk mak anep...

Copyright © 2009 OPTIMISME All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.