4

mengasuh minda yang yang positif...

Posted by jackfred on Saturday, May 02, 2009

kadang2 kalau kite perasan, manusia ni ade mcam2 perangai.. mmg da lumrah manusia itu diciptakan dengan pelbagai perasaan dan hati.. ape aku nak highlight kat cini ialah manusia yang mempunyai tahap KEBENCIAN yang tinggi di dalam diri mereka....


mmm... bagi aku, semua tu, adalah pokok pangkalnye hati.. sape kate kite xleh control ati?? aku boleh je... aku bukan nak kate aku perfect or ape2 je la or contohi la aku.. aku cuma nak share...


even if aku kadang terlupe menunaikan tanggungjawab kepada agama, tetapi kurang2 aku ade sedikit hati yang positive dan bersih... jika nak compare dengan orang yang xpenah meninggalkan solat, tetapi..... mengutuk, mencaci, mengumpat, menjatuhkan orang, die lah orangnye.... alamak.. salah sape tu??


aku selalu brainstorm ngn kawan aku before tido... banyak conclusion aku dapat wat daripada life... architecture mengajar aku kepada critical thinker punye tahap pemikiran.. bunyi keduniaan kan?? tapi sape tau ape yang aku wat demi akhirat aku?? amcam??


pandai2 lah menguasai pemikiran dan ati... xsusah.. cube train,.. pasti lagi banyak tenang, senang, aman,.... daripada, arghh... ("bodo la die, aku pantang betull.. ko nak tau, si polan ni kan...").......


aku la... selagi boleh xnak dengar umpatan2, kata2 belakang, sebab aku penah jadi mangsa.... pedih.. sakit.... dan mende ni la banyak mengajar aku... (pedulikan ape orang nak kate untuk jatuhkan aku..) mak aku penat2 ajar aku berjalan, xkan bile aku jatuh, aku nak tnye mak aku balik cane nak bangun balik??.....aku ade otak... pakai...



rugi kan?? kenape letak limitation dekat otak sendiri untuk berase aman, senang, dan happY??




4 Comments


erm..tp kne balance both la..stiap org ade kkrgan sbb tu org yg byk wt amal di cndrg nk kutuk org sbb die rse die bgus..tp lg truk klo krg amal tp byk kutuk org kn?so kte yg tentukn jln hidup kte..jln da ade..tp, kte yg menjana perjalann itu agr tdk songsang..


ade ssetengah org xsedar yg mereka sndiri slalu buat bnda yg same even mereka sendiri yg menasihati.sbb tu aku kadang2 rase meluat.sorry to say. -pesanan utk diri aku jgk :) > peace!

phosphorescent beetle says:

for me it depends...selagi tak kena kat batang hidung sendiri...org suka2 ati je nak judge...bile dah terkena...tak ske ngumpat bleh jd ske ngumpat beb...ske ngumpat..jadi lg ske ngumpat...muahahha...we r all normal human being...that is why Allah jadikan akal utk mengawal hati...api neraka dan syurga sebagai balasan perbuatan...hmmm....


wahhh... mmmm... tapi la guys kan.. aku still hardly believe.. we as rasionale thinker, that have been thought to be, shud noe wat good and not.... tah la korang..

susah idup ni kan??

Copyright © 2009 OPTIMISME All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.